Zoznam článkov od 1 do 20 (z 26) >>

"Bežec musí bežať so snom v srdci a nie s peniazmi vo vrecku."

(Emil Zátopek)

Orava

Krivánska Malá Fatra z východu na západ

29.11.2016
Prvý október, sobota baboletná. Teplo aj na hrebeni, ale okrem pavučín v ľufte aj modré nebo je opavúčené v predzvesti blížiaceho sa frontu. V dolinách hmla. Na fotky – kalendárovky to nie je, na prechádzku ideál. Takže ešte za tmy a kvapkajúcej hmly sa predieram lieskovým tunelom z Párnice na lúky. Vyššie: za chrbtom sa z hmiel derie na svet žeravá guľa, hneď povedľa Choča, nohy mám orosené. Bača pod Magurkou z maringotky kuká, kto tak skoro zdola ide: ľen abi ťa medveď nechitiu! Rozbitý vlek, funkčný vlek, cesta rozprávkovým lesom a Osnica s vý...   Celý článok
Koniec augusta, krásne počasie, ale lýtko hnevá, peši na hory sa nedá. Tak beriem cesťák a idem kopce aspoň zdola obzerať, že sa dobre rozmontujem. Už dávno som chcel vyskúšať cestu z Kysúc na Oravu, tak nastal čas... Bude to vlnité, no len tri vážnejšie kopčeky sú na programe: Lutiše, ten prechod medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou a Príslop nad Oravským Podzámkom. Dokopy asi 150km. Na úvod trochu adrenalínu: treba sa z Turca do Strečna dostať. Ale je nedeľa ráno, aspoň kamióny nechodia. Zato povytláčali asfalt do vlniek pekne na krajnicu, kto...   Celý článok
Jedna z dominánt hornej Oravy je návštevnosťou trochu v tieni známejšej (a vyššej) Babej hory, aspoň z našej strany. Ale na poľskej je lyžiarske stredisko a chaty, tak je jasné, aká reč prevláda okolo vrcholu. 1557m je zároveň dosť na výhľady vďaka hôľnemu reliéfu, tak sa oplatí vybehnúť na návštevu. V mojom prípade krátko a veselo z Oravského Veselého a potom smerom dole do Oravskej Polhory, čo bol jediný „buspozitívny“ variant, kvôli nutnosti dostať sa aj domov. Výlet na nejakých päť -šesť hodín. Jednoduché a prehľadné, ale je t...   Celý článok
Že prečo hrdo a prečo zostra? Pretože som sa rozhodla, že klasický výstup na Šíp si jemne predĺžim a obohatím spoznávaním nového. A tak si ako východzí bod volím Komjatnú a do Žaškovského sedla prídem cez Hrdoš a Ostré.    Autobusy z Ružomberka idú len veľmi sporadicky, skorým ranným spojom nás ide len zopár. Po odbočení z hlavného ťahu na Oravu sa dostávam do končín, kde som ešte nikdy nebola. Možno aj preto mi učaruje nádherný výhľad z kopca nad Studničnou na celú dolinu a Malú Fatru nasvietenú nízkym ranným slnkom. Výrazné skaln...   Celý článok
Slovenské naj naj skialpové preteky napísali na konci tejto prabiednej zimy už svoj deviaty ročník, a že sú na vzostupe popularity, o tom svedčí limit 180 štartujúcich. Prevýšenie cez 6000m a dĺžka cez 60km (podľa propozícií, reálne asi menej), to všetko rozložené do troch etáp od piatka 18. do nedele 20. marca – klasický, rokmi osvedčený scenár s kulisami Roháčov. K tomu spoločenský život a sprievodné akcie v piatok a sobotu večer (aj keď Davo Karničar nakoniec nedorazil), no skialpový sviatok ako sa patrí. Tento rok počasie vyšlo len v piat...   Celý článok
Keď je takto málo snehu v dolinách a musím za ním peši a ďaleko, nemám bez auta moc na výber: Žiarska alebo Jasná? Dnes padla voľba na Jasnú, ale keď som z vlaku videl, ako blížiaci sa front prehadzuje cez NT hrebeň mraky a Chopok hlási -13, pobral som sa opačným smerom. Ešte že busy z mikulášskej stanice idú v rovnaký čas tam aj tam :-)   Tak zas po týždni pri rampe do doliny a pozerám: dáka novinka! Na strome veľká žltá tabuľa a na nej veľká trojka – akože lavínová. Nóoo, prituhlo, na to posnežilo, dosť fúkalo, uvidíme. Obuť do ly...   Celý článok
Dolina Bystrička je jednoznačne najkrajšia z dolín južného úbočia Krivánskej Fatry. Je tade komfortný prístup do najkrajšej časti národného parku, priamo pod Rozsutec. Lenže: kto nemá auto, má smolu. Musí si do jej ústia dopešovať z Kraľovian. Také tri kiláky po frekventovanej ceste bez krajnice. Adrenalín hneď na úvod... Lebo Oravská strela tu už nestojí ako kedysi a mohla by, aspoň na znamenie. Vlastne, pri jej rýchlosti by stačilo pribrzdiť, ako „v Hošticích“.   Do sedla pod Osnicou sú to z ústia asi  dve hodiny, prvá po starej lesnej as...   Celý článok
Teda nie celou, len z Oravského Podzámku do Trstenej (asi 30km a 9 hodín), aby som preskúmal jej červenú hrebeňovku od Javorovej na opačnú stranu, ako som skúmal pred dvoma rokmi. Takže zas som sa najskôr boril so strmým blatom pri stúpaní z Podzámku na Javorovú (1076m). Hmla taká, že hrad som ani netušil, nieto že by som nejaký videl. Modrá značka hneď dole v dedine ide niekomu priamo cez dvor, ale zdá sa, že zatiaľ mu to nevadí. Mlieko začalo rednúť pri altánku pod lesom, cez občasné prieseky vyššie sa vpravo ukázali Roháče, vľavo niečo zalesnené. V...   Celý článok
Tohtoročnú dovolenku som prežil tak trochu výnimočne. V duchu „nie cieľ ťa urobí šťastným, ale cesta“, som šliapal pešo z domu zo Starej Turej na Tatranský Kriváň.   Išiel som cez pohoria, podobne ako František Kele, ktorý ma vlastne k tomuto podujatiu inšpiroval. On štartoval z Bradla od mohyly Miroslava Rastislava Štefánika, ja zo Starej Turej (to aby som bol aspoň trochu originálny). Dobrodružstvo začalo už pol roka pred samotnou cestou, keď som nad mapami plánoval trasu, miesta nocľahov, možnosti doplnenia vody či potravín. Plány som začal spr...   Celý článok
Zvíkendnieva sa. Vonku zúri celkom slušná jar a ja upaľujem mestom s bežkami v ruke. Užívam si svojich päť minút slávy, hodne ľudí sa za mnou otočí. Jeden pán dokonca neodolá a blahosklonne ma osloví: „Slečna ešte asi nezbadala, že sneh sa už dávno stopil?!“ Namiesto odpovede mu venujem úsmev. Viem totiž o mieste, kde budú zemiaky sadiť až v júni :o)   Oravská Lesná alias Erdútka poriada každý rok o tomto čase bežkársky prechod s výstižným názvom Horizont Erdútky. Ten kopíruje nenáročný terén okolo dediny v dĺžke cca 25km s prevýšení...   Celý článok
Aby sme dostali obraz o možnostiach prelezenia steny Rozsutca, ktorá už 20 rokov odolávala náporu Horskej služby vo Vrátnej doline, dostal som taký nápad, že vylezieme na vežičky, ktoré sa nachádzajú skoro priamo pred stenou, odfotíme stenu po úsekoch z rôznych uhlov a necháme to zväčšiť u kamaráta Frica Sztankaya – profifotografa z HS Veľká Fatra. Dostali sme také dobré podklady, že po vyhodnotení bolo možné nechať vyhotoviť rôzne kliny z bukového dreva, ktoré sme tam mohli výborne použiť.  Samozrejme nie na istenie, ale na postup hore stenou. ...   Celý článok
Veziem sa vlakom do Mikuláša a on zrazu medzi stanicami stojí. Pohne sa, postojí, pohne sa... A v Rybárpoli už viem, že pôvodne plánovaný bus do Žiarskej doliny nestíham, takže v RK skáčem von, lebo o 10 minút ide bus na Oravu. Z neho skáčem v Jasenovej, dnes dobyjem Choč z tejto strany :-) Improvizácia ako bič! Lenže najprv sa mne dobýja Arktída na kožu. Je asi -15 a fučí, dosť rozdiel oproti tomu, ako sa tu ešte pred pár dňami ovce pásli. Šalený január pokračuje.   Prvý nápad: skryť sa na chvíľu do dediny, obísť Kukučínovo rodisko sa p...   Celý článok
Výstupové cestičky sa zbiehajú zo všetkých strán na tento dominantný kopec. Ale kvôli nutnosti skoordinovať príchody a odchody „účastníkov expedície“ zvolili sme tentokrát začiatok aj koniec na železničných staniciach. Preto takáto trasa. A užili sme si príjemné počasie „neskorého babieho leta“ – len škoda že začiatkom januára :-(   Deň je krátky, preto vyrážame z Liskovej ešte za hlbokej tmy. No už nad dedinou sa pomaly brieždi a okraj lesa triafame bez pochybností, aj keď na poľných cestách značenie nie je ktovieaké. Aj preto asi v...   Celý článok
Hrozné je tohoročné koncoročné sviatočné obdobie: na pásy snehu málo, na pešo sa to prebára, do toho odmäk aj na kopcoch a tá inverzia už tiež nie je čo bývala... Ale deň pred štedrým už musím z domu vypadnúť, vyvenčiť sa. Takže volím osvedčenú klasiku: okruh zo Stankovian cez Šíp. Lebo tam sa furt niekto motá, chodník zvykne byť prešliapaný, nebudem sa hádam prebárať po kolená.   Cestou od železnice hore dedinou môžem akurát tak tipovať, kedy, kde a či vôbec sa vynorím nad mraky. Lebo pohľad na druhú stranu Váhu ukazuje Kopu s vrcholom...   Celý článok
Októbrové farby babieho leta zaháňajú nudu aj na trasách vedúcich prevažne lesom, ktoré sa zdajú inokedy monotónne. Táto ale okrem lesných úsekov sľubuje podľa mapy aj časté hôľne a lúčne pasáže, otvorené do krajiny. Takže ideme na to! Ráno sa v doline Oravy prevaľujú chuchvalce hmly, ale nad nimi čoraz viac presvitá predpoveďou sľubovaná modrá. Pod nohami „pofrontové“ blato strmej cesty lúkami, ale nie je to až také zlé, už je dosť pokryté opadanými listami. S Oravským hradom za chrbtom stúpam striedavo lesom a lúkami na Javorovú. N...   Celý článok
Prvý marcový víkend a nedeľa konečne ako maľovaná, ide sa na to! Po dvoch týždňoch odmäku sneh sadol a zmrzol, lavíny sa vyzúrili, bude sa dobre šmýkať. Program je jasný: Párnica - Osnica - Stoh - Chleb - Veľký Kriváň - Malý Kriváň - Suchý - Kľačianska Magura - Turčianske Kľačany. Jasné že na začiatku chýbajú Rozsutce a na konci Panošiná, aby bol hrebeň celý. Ale tie prvé nie sú veľmi lyžovateľné (a Veľký už aj zavretý) a na Panošinú sa trepať po rozrytej zvážnici lesom, to sa mi už fakt nechce.     Na lúkach nad Párnicou je ...   Celý článok
Túto prechádzku som mal v pláne už dlhšie, pretože už som ju raz išiel – ale opačne. A furt som sa obzeral, pretože pri výstupe z Párnice na Osnicu sa otvárajú čím vyššie, tým lepšie výhľady na dolnú Oravu aj s jej dominantami. Inak je to jednoduchý výlet – také hore a dolu.     Zo Štefanovej je to „hore“ najskôr prudšie, potom miernejšie lesom do sedla Medziholie. Tak na hodinku a pol, jeden z najfrekventovanejších chodníkov vo Vrátnej. Nakoniec ešte krátky prudší úsek z Medziholia na Osnicu – tam už naopak nechodí skoro nik. O...   Celý článok
Je to rozložitý, ale na pohľad nenápadný masív na severnom okraji Veľkej Fatry, ktorý je z východu, severu a západu výrazne obkreslený dolinou Váhu. Taká „hlava“ mohutného tela pohoria, na ktoré je napojená krkom Ľubochnianskeho sedla (700m n.m.). Tade voľakedy viedla cesta z Liptova do Turca a dnes je sedlo výborne rozoznateľné kvôli golieru vyrúbaného lesa s náhrdelníkom elektrických vedení.     Celý masív má viacero vrcholov – nenápadných, zalesnených, bez výhľadov. Ten najvyšší má skôr podobu krátkeho hrebeňa v smere východ ...   Celý článok
         Na veľkonočnú nedeľu padol návrh zabiť nudu nejakou túričkou, najlepšie na miesto kde sme ešte neboli. I rozbehla som sa so zavretými očami oproti mape, že kde pichnem prstom - tam sa ide. Everest, hmm, nabudúce :-) Presunula som sa teda iným smerom - oravským. Symbolika blížiacej sa Veľkej noci nakoniec rozhodla. Pôjdeme na Babiu horu. Tri najčastejšie sa vyskytujúce pojmy, vygooglené v spojitosti s týmto názvom sú: nadmorská výška 1723m, jeden z najkrajších vyhliadkových kopcov a často navštevované pútnické miesto. Takže zbaľte si gum...   Celý článok
          Sobota 22. januára 2011, hádam je konečne po dvojtýždňovom odmäku, ktorý zlízal všetko čo sa dalo aj z toho mála čo ostalo po odmäku vianočnom :-( Skialpové preteky v tejto mizérii? Jedine po zjazdovke na „umeláku“. Teplota síce klesla k -8 stupňom, ale snehu nikde. Tých pár milimetrov prašanu len kryje skaly a ľad na zjazdovke. Ski park akurát dnes po nútenej pauze zahajuje prevádzku v dolnej časti, lenže v hornej nie je zasnežovanie a podľa toho to tam aj vyzerá. Šutre, čučoriedky, pníky trčia zo zvyškov firnu, niektoré ani ...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 26) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.